Premiera sezonu, czyli Fallout 4

Marka Fallout to legenda wśród fanów gier RPG. Gry regularnie wypuszczane przez Bethesdę od 1997 roku podbijają serca graczy przenosząc ich na terytorium zniszczonych wojną jądrową Stanów Zjednoczonych i dostarczając przy tym ogromnych ilości zabawy.

Rok 2015 był wyjątkowy dla wszystkich fanów podróżowania po postapokaliptycznym świecie. W listopadzie swoją premierę miał Fallout 4. Poprzedzająca go długa i agresywna kampania marketingowa sukcesywnie podgrzewała atmosferę wokół tej gry. Entuzjastycznych recenzje Wiedźmina 3 sprawiły, że na Bethesdzie spoczywał ogromny ciężar udowodnienia tego, kto jest najlepszym twórcą gier RPG na świecie. Zdania co do tego kto wyszedł zwycięsko z tego pojedynku gigantów są podzielone. Fallout 4 jest chwalony za doskonałe zawiązanie opowieści, którego nie można przytoczyć bez zdradzania istotnych dla fabuły elementów. Ważną zaletą jest też system strzelania, który jest o wiele przyjemniejszy i przystępniejszy niż w poprzednich częściach tej gry. Przy tym elemencie nie sposób nie wspomnieć o rzeczy, która jest charakterystyczna dla całej serii Fallout: systemie SPECIAL. Został on stworzony specjalnie na potrzeby tej marki i polega na opisywaniu postaci za pomocą siedmiu atrybutów: siły, percepcji, wytrzymałości, charyzmy, inteligencji zręczności i szczęścia. Atrybuty te można podczas gry czasowo modyfikować za pomocą specjalnych dopalaczy zdobywanych podczas rozgrywki lub przez poddanie się operacjom w jednej z frakcji dostępnych w grze- Bractwie Stali. Z frakcjami, które można znaleźć w grze wiąże się kolejna zaleta tej gry czyli wspaniały i rozbudowany świat pełen odniesień do popkultury, tak charakterystycznych dla serii Fallout.

Oczywiście żadna gra nie jest idealna. W każdej znajdzie się pewna liczba elementów, które nie do końca odpowiadają zamierzeniom twórców. Najbardziej rzucającą się w oczy wadą jest brak nieliniowości, która przecież od zawsze stanowiła znak rozpoznawczy Bethesdy. Wielu graczy zarzuca też, że elementy RPG obecne w grze są zbyt mało rozbudowane i nie służą praktycznie niczemu. Z ostrą krytyką spotkał się system dialogów rodem z Bio Ware’u. Kwestie które ma wypowiedzieć awatar nie są przytaczane dosłownie. Obecne są jedynie wyrazy ogólnie określające ton w jakim będzie utrzymana wypowiedź. Często prowadzi to do sytuacji, gdy gracz podejmuje decyzję niekoniecznie zgadzającą się z jego wcześniejszymi zamierzeniami.

Podsumowując cały wywód- Fallout 4 nie jest grą wybitną. Stanowi jednak solidny kawałek kodu, który powinien zadowolić zarówno wiernych fanów serii Fallout, jak i nowych graczy chcących zacząć swoją przygodę w zrujnowanym przez wojnę atomową świecie.

Leave a Comment